Mi az a NIKASIL?
A német Mahle által 1967-ben szabadalmazott felületi bevonat rendszer. A hengerfalra nikkelt galvanizálnak, amelybe kb. 4 mikrométeres szilícium-karbid (SiC) szemcséket ágyaznak. Az így kialakított réteg vastagsága kb. 0,2 mm, de kopásállósága felülmúlja a krómét, miközben a molibdénhez hasonlóan rugalmas, lepattogzásra, repedésre nem hajlamos. Krómozott, molibdénezett gyűrűkkel is szerelhető, így egészen nagy fordulatszámokon, nagy hőmérsékletek esetén is üzembiztos.
A bevonat készítés lépései
1. Javítás okai
Főleg kétütemű motorok esetén gyakori a tűgörgő kosár, vagy dugattyú gyűrűk töréséből adódó sérülés. Négyütemű krosszmotorokban a szelepek leszakadása jelenti az elsődleges veszélyt. Többhengeres négyütemű erőforrások esetén a gyári bevonatok gyakran nem elég tartósak. Apró bemaradásaik az olajfogysztást növelik, de a dugattyú szorulás is gyakori.
2. Bevonat eltávolítás
A sérült vagy kopott bevonatot vegyi úton lemaratják a hengerfalról. Ilyenkor láthatóvá válnak a nikasil réteg alatt megbúvó esetleges hibák. A maratás után a hengereket egy tisztító hónolásnak vetik alá.
3. Furathegesztés
Ha szükséges a hengerfelület esetleges hiányait hegesztéssel javítják. Az alkalmazott hegesztőanyag azonos a hengeröntvény anyagával, így a hegesztett hengerek terhelhetősége, minősége megegyezik a sértetlen alkatrészekével.
4. Fúrás
Hegesztés után a tökéletes henger alakot fúrással kell létrehozni. Ez a művelet durva felületet eredeményez, amelyet még nem lehet bevonattal ellátni.
7. Bevonat készítés
Az előkészítő műveletek után elektrokémiai úton hozzák léltre a bevonatot. A galvánfürdőben szilicium karbid (SiC) szemcséket lebegtetnek, amelyek a kiváló nikkel rétegbe ágyazódnak, létrehozva ezzel a szükséges keménységet és kiváló olajtároló képességet. A bevonat elkészítését hőkezelési eljárás követi.
5. Előhónolás
A megfelelő felületi minőség elérése érdekében a hengereket hónolni kell. Ez után a művelet után a furatban már elkészíthetó a bevonat.
8. Méretre hónolás
Az elkészült nikasil réteget egy nagyoló és egy símító hónolási művelet követi. Ekkor állítják be a henger végső furatméretét, a felület érdességét. A hónolás során a SiC szemcsék egy része kifordul a helyéről, apró üregeket hagyva hátra. Ezekben raktározódik a kenőolaj, amely jó siklási tulajdonságokat eredményez.
6. Előhónolás után
A hónolási művelet után így néz ki a bevonat készítésre alkalmas felület. A tökéletes minőség elérése érdekében az érdességet, a körkörösséget és a hengerességet nagyon szűk határok között kell tartani.
9. Nyílások élletörése
Kétütemű motorok esetén létfontosságú, hogy a hónolási műveletek után kialakuló borotova éles nyílás peremek széleit a megfelelő mértékben tompítsák. Ennek hiányában a gyűrűk néhány másodperc működés után tönkremennének. Osztott kipufogónyílású motorok esetén a gátat is külön köszörülni kell. Négyütemű motorok hengereiben ilyen problémák nincsenek.
Minőség-ellenőrzés
Az elkészült hengereket minden esetben minőség-elenőrzésnek vetik alá. Így biztosítható, hogy minden javított alkatrész az eredetivel megegyező, vagy magasabb műszaki színvonalat képviseljen. Javítás után a henger azonnal használható, minden esetben gyári alapméretre készül. Külön kérésre egyedi paraméterekkel is kérhetők a hengerek: BIG BORE, egyéni illesztési hézag, 2T-nél éles sarkok/élek meghagyása, detonációs gyűrű, stb. Alakhűség 0,005 mm-en belül, felületi érdesség: Ra0,3.
Minden megjavított hengerre a felszerelésig teljes körű garancia vonatkozik!