top of page

Mi az a NIKASIL?

A német Mahle által 1967-ben szabadalmazott felületi bevonat rendszer. A hengerfalra nikkelt galvanizálnak, amelybe kb. 4 mikrométeres szilícium-karbid (SiC) szemcséket ágyaznak. Az így kialakított réteg vastagsága kb. 0,2 mm, de kopásállósága felülmúlja a krómét, miközben a molibdénhez hasonlóan rugalmas, lepattogzásra, repedésre nem hajlamos. Krómozott, molibdénezett gyűrűkkel is szerelhető, így egészen nagy fordulatszámokon, nagy hőmérsékletek esetén is üzembiztos.

A bevonat készítés lépései

DSCF9465.JPG

1. Javítás okai

Főleg kétütemű motorok esetén gyakori a tűgörgő kosár, vagy dugattyú gyűrűk töréséből adódó sérülés. Négyütemű krosszmotorokban a szelepek leszakadása jelenti az elsődleges veszélyt. Többhengeres négyütemű erőforrások esetén a gyári bevonatok gyakran nem elég tartósak. Apró bemaradásaik az olajfogysztást növelik, de a dugattyú szorulás is gyakori. 

IMG_1467.jpAszalkós_Zolika Malossig.jpg

2. Bevonat eltávolítás

A sérült vagy kopott bevonatot vegyi úton lemaratják a hengerfalról. Ilyenkor láthatóvá válnak a nikasil réteg alatt megbúvó esetleges hibák. A maratás után a hengereket egy tisztító hónolásnak vetik alá.

69449392_2408673429381056_3506260104720678912_o_2.jpg

3. Furathegesztés

Ha szükséges a hengerfelület esetleges hiányait hegesztéssel javítják. Az alkalmazott hegesztőanyag azonos a hengeröntvény anyagával, így a hegesztett hengerek terhelhetősége, minősége megegyezik a sértetlen alkatrészekével.

60363174_2336369779944755_1323150218396434432_o_2.jpg

4. Fúrás

Hegesztés után a tökéletes henger alakot fúrással kell létrehozni. Ez a művelet durva felületet eredeményez, amelyet még nem lehet bevonattal ellátni.

MB V8 Nikasil Processing.jpg

7. Bevonat készítés

Az előkészítő műveletek után elektrokémiai úton hozzák léltre a bevonatot. A galvánfürdőben szilicium karbid (SiC) szemcséket lebegtetnek, amelyek a kiváló nikkel rétegbe ágyazódnak, létrehozva ezzel a szükséges keménységet és kiváló olajtároló képességet. A bevonat elkészítését hőkezelési eljárás követi.

hónolás.JPG

5. Előhónolás

A megfelelő felületi minőség elérése érdekében a hengereket hónolni kell. Ez után a művelet után a furatban már elkészíthetó a bevonat.

csm_Honen_NiKaSil_Zylinder_5b9e70c597.jpg

8. Méretre hónolás

Az elkészült nikasil réteget egy nagyoló és egy símító hónolási művelet követi. Ekkor állítják be a henger végső furatméretét, a felület érdességét. A hónolás során a SiC szemcsék egy része kifordul a helyéről, apró üregeket hagyva hátra. Ezekben raktározódik a kenőolaj, amely jó siklási tulajdonságokat eredményez. 

Motormulti Prehoning in aluminium3.jpg

6. Előhónolás után

A hónolási művelet után így néz ki a bevonat készítésre alkalmas felület. A tökéletes minőség elérése érdekében az érdességet, a körkörösséget és a hengerességet nagyon szűk határok között kell tartani.

DSCF5297_edited.jpg

9. Nyílások élletörése

Kétütemű motorok esetén létfontosságú, hogy a hónolási műveletek után kialakuló borotova éles nyílás peremek széleit a megfelelő mértékben tompítsák. Ennek hiányában a gyűrűk néhány másodperc működés után tönkremennének. Osztott kipufogónyílású motorok esetén a gátat is külön köszörülni kell. Négyütemű motorok hengereiben ilyen problémák nincsenek.

Minőség-ellenőrzés

Az elkészült hengereket minden esetben minőség-elenőrzésnek vetik alá. Így biztosítható, hogy minden javított alkatrész az eredetivel megegyező, vagy magasabb műszaki színvonalat képviseljen. Javítás után a henger azonnal használható, minden esetben gyári alapméretre készül. Külön kérésre egyedi paraméterekkel is kérhetők a hengerek: BIG BORE, egyéni illesztési hézag, 2T-nél éles sarkok/élek meghagyása, detonációs gyűrű, stb. Alakhűség 0,005 mm-en belül, felületi érdesség: Ra0,3.

Minden megjavított hengerre a felszerelésig teljes körű garancia vonatkozik!

Bármilyen kérdésed van, az alábbi elérhetőségeken szívesen állunk rendelkezésedre!

DSCF1341.JPG

+36-70-511-7109

BMW_v12_Képkivágás.JPG
  • White Facebook Icon

Keress a  Facebookon

Cagiva Nikasilozás

Ducati Nikasilozás 

Aprilia  Nikasilozás 

Benelli Nikasilozás

Beta Nikasilozás 
Derbi Nikasilozás 
Fantic Nikasilozás 
Garelli Nikasilozás 
Gilera Nikasilozás 
HM Nikasilozás 
Honda  Nikasilozás 

Husqvarna Nikasilozás 
Husaberg Nikasilozás 
Italjet Nikasilozás 
Kawasaki Nikasilozás 
KTM Nikasilozás 
Modena Engines Nikasilozás

Lambretta  Nikasilozás 
Laverda Nikasilozás 
Malaguti Nikasilozás 
MBK Nikasilozás 
Moto Guzzi Nikasilozás 
MV Augusta Nikasilozás 
Peugeot Nikasilozás 
Piaggio Nikasilozás 
Polini Nikasilozás 
Sherco Nikasilozás 
Suzuki Nikasilozás 
Triumph Nikasilozás 
Vespa Nikasilozás 
Yamaha Nikasilozás 
TM Nikasilozás 
Go-kart Nikasilozás
SGM Nikasilozás

Henger furat hegesztés

Henger hüvelyezés

Hónolás

bottom of page